Education in Trans*formation. Institutional innovation towards intersectional trans* pedagogies

Projektdauer

11/2024 – 10/2028

Auftraggeber

SNSF Swiss National Science Foundation

Kurzbeschrieb

***für deutsch siehe unten***

The last few years have seen a rapid increase in public conversations about the phenomenon of trans*/transgender people, or those whose gender identity and/or gender expression differs from the sex assigned them at birth, and how societies should accommodate trans* people. The project Education in Trans*formation draws the attention to trans* children and adolescents in education, a crucial area of discrimination for trans* persons highlighted by the European Commission recently. The overall aim of the project is to provide a complex and nuanced articulation of what it may mean to be, think, and teach trans* students in educational settings and to develop a framework for full access for trans* students to education in conversation with different actors in the field of education.

The project examines public mandatory primary and secondary all-day schools in large cities in German and French-speaking Switzerland that are situated in different socio-economic, racial, ethnic and religious contexts. This study explores the experiences of trans* students and trans* activist organisations in education, and scrutinises the potential and limitations of international best practices in trans* inclusive pedagogies by means of a qualitative, in-depth analysis.

With an intersectional perspective on gender, race, ethnicity, nationality, religion, class, sexuality and ability, this project seeks to break new ground in analysing, theorising and initiating pedagogical practices and institutional transformation in education to facilitate broader accessibility to education.

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Das Forschungsprojekt Education in Trans*formation untersucht, wie schulische Einrichtungen ihrem Auftrag, Bildung für alle zu gewährleisten, nachkommen, wenn es um die Bedürfnisse von trans* Schüler*innen geht. Es untersucht zugleich die Erfahrungen von trans* Kindern und Jugendlichen in öffentlichen Bildungseinrichtungen sowie bestehende Programme für diversitätsbewusste Bildung.
Ausgehend von der Bedeutung, die Bildungspraktiken und -institutionen für die Entwicklung von Kindern und Jugendlichen haben, trägt dieses Projekt zur derzeit spärlichen wissenschaftlichen Produktion von Wissen über Erfahrungen von trans* Kindern und Jugendlichen in Bildungskontexten bei. Mit einem intersektionalen Fokus auf Geschlecht, Race, ethnischer Zugehörigkeit, Nationalität, Religion, Klasse, Sexualität und Be/Hinderung erweitert dieses Projekt das Verständnis von Zugang zu Bildung mit dem Ziel, innovative pädagogische Praktiken und institutionelle Veränderungen im Bildungswesen zu beschreiten.

Projektteam